Måste ta det lugnt

Med hjälp av Sobril (och min förra psykiaters ord ekande i skallen) lyckades jag komma ner i varv och till sist somna. I dag har jag huvudvärk, men jag känner att motorn burrar i bröstet. Det gör att jag väljer att stanna hemma i kväll. Jag är bjuden på julbord med mina förskolekollegor, men får snällt ta det lugnt i stället. Kvällen innehåller alltför många triggande element – många människor att förhålla sig till, mycket ljud, dofter, synintryck. Allt sådant som kan få motorns brummande att börja vråla och dra iväg mig i virvlande vindar. Och hur lockande vindarna än … Fortsätt läsa Måste ta det lugnt

Önskar mig en god natt

Klockan är snart halv åtta och jag är så trött att det svider i ögonen och brusar i öronen. Eller om det är tvärtom? Jag har kämpat emot lusten att sova middag mer än en gång under dagen, för jag vill verkligen sova hela långa, sköna natten. I morse var det uppstigning kvart över sju för att köra barnen till skolorna, men boven i sömndramat var den tidiga natten. Redan vid nio kände jag att det skulle bli en lång vakenkväll. Trots ljudbok och en snusande son intill mig kunde jag inte komma till ro. Tvärtom. Piggare och piggare blev … Fortsätt läsa Önskar mig en god natt

Det här med adventskalendrar

Jag är ensambarn.Min mamma broderade en julkalender åt mig. Det var ett jultåg med tomtar och kanterna pryddes av datum och små plastringar. I plastringarna hängdes små, små paket. En tärning, en hårsnodd, en legogubbe… När jag blev lite äldre hängde lappar av julklappspapper i ringarna. En del var ”nitlotter” och tomma, på andra kunde det stå ”titta i ugnen” och om mamma hade ordning på sig, låg ett större paket i ugnen. Det kunde vara ett datumljus, en tvål, en penna… Jag älskade den där kalendern så pass att jag ville ge min förste man samma upplevelse. Hans barndom … Fortsätt läsa Det här med adventskalendrar

Onsdag med Clas

Om man inte har något annat att göra kan man tillbringa eftermiddagen med att leta julklappar på Clas Ohlson eftersom de har 15% rabatt för klubbmedlemmar i dag. Sedan kan man ägna kvällen åt att vänta i chattkö för att få svar på varför den jävla rabattkoden inte fungerar. Sedan kan chatten krascha och man kan vänta i telefonkö. I telefonsupporten kan man få instruktioner. De kan man följa. För att inte få igenom köpet. Då kan man vänta i ny chattkö. För att till slut få samma instruktioner som innan. Så småningom beslutade sig Niklas i chatten för att … Fortsätt läsa Onsdag med Clas