Filmlängtan

Jag är så galet taggad inför kvällens biobesök. (Ja, jag ska på bio igen, fjärde filmen på tio dagar.) Den ende som är mer speedad än jag är Ville. Han har sett trailern så många gånger att han kan alla repliker utantill. För mig började den här resan, som i kväll avslutas, för några år sedan när jag slukade Suzanne Collins boktrilogi om Hungerspelen och älskade varenda ord. När första filmen kom, var jag tveksam till att se den, men kunde inte låta bli. Det enda jag blev riktigt besviken på var att Katniss spelas av en vit skådespelerska. Hon … Fortsätt läsa Filmlängtan

Mindfulnessträning på motionscykel

Insåg att det var ett tag sedan jag gjorde någon mindfulnessövning så jag passade på medan jag satt på cykeln. Möjligen en smula fusk att skriva samtidigt och inte bara uppleva, men små steg. Små steg. Vänster  Fot: mjuk och varmVad: starkKnä: alltid ömtLår: skönt arbetande musklerLjumske: varnar för problem igen HögerFot: liktorn på lilltån? Obekväm strumpa?Vad: kallKnä: hugger till iblandLår: fina grejjerLjumske: tyst CentrumMuttben: ömt som fan pga ej cykelbyxa Mage: fasar för situps, missnöjda tarmarSvank: rännilar av svett letar sig nedåtRygg: starkare än på länge, fortfarande och för alltid alldeles för långBröst: tryggt förankrade i svettig sport-bhAndning: stabil … Fortsätt läsa Mindfulnessträning på motionscykel

Den nu tysta bilen

Sitter kvar i bilen. Har lämnat Olle och Ville i Svalöv. Inne sover Kalle bort sin huvudvärk. Sten körde för att flyttstäda någon gång efter fem i morse. Sitter kvar i bilen. Tycker om att omslutas av radiomusiken. Från asken intill mig faller stora droppar ner på biltaket. Sitter kvar i bilen. Klädd i nattlinne, morgonrock, filt, halsduk och mössa. Ville gick ur bilen en bra bit från skolan… Sitter kvar i bilen. Nu tystnar radion. Ställer ny väckning på mobilen. Frukost i sängen hägrar. Sitter kvar i den tysta bilen. Fortsätt läsa Den nu tysta bilen

Tisdag mitt i november

Trevlig lunch med två av mina fackliga kollegor. Den ena aktiv, den andra mammaledig med finaste tösen. Så gott att träffa dem alla tre. Tog en runda på ICA innan jag körde hem till Ville. Hann få på mig hemmakläder innan jag stupade på soffan. Vaknade av att Sten ringde en timme senare. Fortfarande jättetrött, nu med ont i magen. Det är nog ett litet virus vi fått, Ville och jag. Nu är det kaffe framför Ängelby och senare ugnsfalu med blomkålsmos/potatismos. Mer spännande än så bli inte den här dagen. Fortsätt läsa Tisdag mitt i november

Bra dagar – äntligen!

Nu har jag haft flera bra dagar i rad. För att en dag ska kvala in som bra, så måste ångestnivåerna vara hyfsat låga och den där tysta sorgen vila stilla. Att jag har haft några bra dagar beror troligen på att jag fick gott om vila förra veckan. Ambitionen har varit att göra som mest en sak varje dag och det har fungerat. I dag satte kroppen stopp för all aktivitet och det har också varit bra. Lundellkonserten och tre biobesök har dessutom fyllt på glädjedepåerna. Nu hoppas jag kunna behålla den här balansen. Jag är så trött på … Fortsätt läsa Bra dagar – äntligen!

Nej, det blev inte ljust

Nu har jag sovit i två timmar på soffan. Jag är bra på att soffsova, men för att kunna sova längre än en timme krävs att jag är fysiskt sjuk.Så – bra mår jag knappast, men jag vill inte klaga. Jag slipper ju träna och jag har en skön soffa att mysa loss i. Snart kommer Olle och Ville hem. Då får jag dessutom sällskap.Disken gastade åt mig när jag fixade kaffe, men den får gasta vidare. Jag har annat att göra – vila t ex. Fortsätt läsa Nej, det blev inte ljust