Reptiler, skolk och folkhögskola

Väntar på Kalle på parkeringen utanför smådjursstallarna. Minns mitt eget misslyckade försök att gå gymnasiet. Valde samhäll eftersom det var det som förväntades av mig och mina fina betyg. Men gymnasiet var inte min grej. Det enda jag var riktigt bra på var att röka på rasterna och skolka från franskan. Efter nästan tre terminer gav jag upp. Det blev en termin på en förskola följt av två fantastiska år på folkhögskola. Med det i bagaget känns det lättare att låta Kalle välja sin egen väg. Och ja. Jag är avundsjuk på hur kul han har med alla djur. I … Fortsätt läsa Reptiler, skolk och folkhögskola

Lugn torsdag

Jag har några lugna dagar, och det är så skönt och välbehövligt. Långtråkigt hinner det inte bli innan Ville kommer hem med ny energi. I dag har jag sovit och drömt. Tränat och duschat. Ätit och tittat på Unga föräldrar i TV4 play. Nu ska jag sätta på tevatten och sätta mig framför en av mina målarböcker en liten stund innan Ville ska hämtas. I kväll tänker jag åka till byn och se Tjuvheder. Bara jag. Gött. (Tack Sten för att du gör det möjligt.) Fortsätt läsa Lugn torsdag

Torsdagsmorgon med Olle

Ville, Kalle och Sten har kört till skolor och jobb. Olle och jag har en liten stund tillsammans framför skärmar vid radion i vardagsrummet innan jag kör honom till bussen. Det är så mysigt att få en liten stund så här. Olle är tonåring ut i fingerspetsarna och svår att komma nära. Åtminstone fysiskt. Så jag njuter av att smygtitta på honom bakom skärmkanten. Älskade unge. Fortsätt läsa Torsdagsmorgon med Olle

Sovmorgon med rivstart

Kalle hemma. Sover fortfarande. Själv fick jag skön sovmorgon. Somnade om till slutet av boken. Vaknade lite före tio. Utvilad. Så skönt. Så skönt att jag måste ha vänt mig om… Plötsligt hördes ett knackande långt borta. Fullständigt nyvaken stirrade jag på telefonen. Klockan var tio i elva och knackningen var sms-ljudet. Olle sjuk. På med kläderna, ut i bilen, mot Svalöv. Gräslig huvudvärk, förvirrad av att ha somnat om om vaknat mitt i dröm om evighetslång inomhusrutschkana med hologram och ljudeffekter. Hämta Olle, handla kvällsmat. Nu är jag på plats i fåtöljen. Glad att jag inte har en enda … Fortsätt läsa Sovmorgon med rivstart

Jag börjar bli expert på olika ångestvarianter, den här kallar jag fuldimma

När den kryper sig på mig. Som fuldimma. Kompakt, gråvit äckeldimma. Den sorten som kräver dimljus, tålamod och låg hastighet. Inte den vackra älvdansen över åkrarna. Fuldimma. Först känns den i armarna och benen. Som långsamma krypningar, obehagliga ilningar. Efter ett tag letar den sig ut i händerna, fingrarna, fingertopparna. Fötterna och tårna. Då kan jag hindra den från att ta strypgrepp om mig. Då har jag fortfarande chansen att andas, fokusera, meditera bort den. Om jag bara hinner känna att den kommer. Den här sortens ångest kommer ofta när jag slappnar av efter en dag som den här. En … Fortsätt läsa Jag börjar bli expert på olika ångestvarianter, den här kallar jag fuldimma

Pappa

Jag hör till de lyckliga som har en pappa att älska. En livs levande pappa som är en av de mest kärleksfulla människor jag känner. Min pappa har alltid varit min idol. En gång tvingade jag granntjejen Annica att be honom om en autograf. Pappa har inte alltid varit närvarande, men han har funnits där när jag behövt honom. När min föräldrar skiljdes när jag var sexton, blev pappa en av mina bästa vänner. I dag är han en av få människor jag verkligen kan längta efter. Att få stanna en stund i hans kram. Att få säga att jag … Fortsätt läsa Pappa