Härligt!

En tuppastolt Kalle satte sig i bilen. En Kalle som upplevt ett traumatiskt möte med en stor dobermanhane när han just lärt sig gå stadigt. En Kalle som sedan dess i panik hållt sig på avstånd från alla hundar han mött. Den killen har i dag promenerat i två timmar med en stor hund i koppel. En klok äldre tik som fattade läget. Så här glad har jag inte varit sedan vi var på minisemester i Malmö. HEJA KALLE, DU ÄR MIN HJÄLTE!! Fortsätt läsa Härligt!

Slutet av uterumssäsongen

Det smyger sig så sakta på oss. Först slocknar sommarblommorna, sedan måste man tända lamporna för att se korsordet. Filten letas fram och snart byts klänningen mot byxor och hoodie. Ljusen tänds och sjalen viras om halsen. Så blir det mulet och regn. För kallt att kvällsmysa, för kallt att äta frukost. Men kvällsmaten kan fortfarande ätas vid levande ljus. Och så plötsligt en dag upptäcker man att alla växter törstat ihjäl och dörren varit stängd i veckor. Kanske blir det här det år då vi märker att det är på gång. Kanske blir det här det år då vi … Fortsätt läsa Slutet av uterumssäsongen

Att jag aldrig lär mig…

När vi kom till farmor slog den stora tröttheten till. Jag var tvungen att sätta mig pladask på en stol och där blev jag sittande. Innan vi körde dit drack jag en fyrdubbel espresso och väl där fick jag i mig tre koppar kaffe. När jag inte mår bra är jag väldigt känslig för koffein. Det glömde jag visst i dag. Nu spinner tankarna i snabb fart och så fort jag öppnar munnen rinner orden ut. Har placerat mig själv i fåtöljhörnan, hällt upp ett glas vin som motvikt och håller munnen stängd för husfridens skull. Håhåjaja. Fortsätt läsa Att jag aldrig lär mig…

Pensionär

Äntligen kom jag ihåg att jag använda min rätt till pensionärspriser på en del ställen. Nu har jag köpt ett årskort på simhallen i Eslöv. Sjuhundrafemtio pix för hela inomhussäsongen. För 20 kronor extra kan jag gå in på äventyrsbadet och sänka ner mig i den varma bubbelpoolen. Fina grejjer. Det finns få bättre sätt att börja helgen än att simma en kilometer och sedan sjunga i kapp med Cindy Lauper i bubbelpoolen medan ens Vildingar leker och får motion. Nej, de höll inte sams hela tiden. Ja, stämningen är en smula tryckt nu när vi kommit hem. Ja, de … Fortsätt läsa Pensionär

En kopp och en massa måsten

Varmaste tack för allt stöd. Jag har känt mig mindre ensam när jag vetat att ni finns därute och skickat tankar åt mitt håll. Den förvirrade läkaren och den kloka sköterskan konstaterade snabbt att det blir förlängd sjukskrivning. ”Det syns på hela dig att du är stresskänslig.” ”Du behöver KBT för att hitta ditt inre lugn.” ”Men det har jag alltid varit så bra på.” ”Inte nu längre.” Jag trodde att jag skulle bli glad och lättad, men efter en kort, kort stunds lättnad tog sorgen över och luften gick ur mig. Det följer en massa måsten på ett sådant … Fortsätt läsa En kopp och en massa måsten

Ge mig styrka att vara svag

Jaha. Så var den här till slut. Dagen jag fasat för i några veckor nu. Kanske var det kring skolstarten det blev tydligt att jag inte är så kry som jag önskar. Sobrilen gav mig en natt med djup sömn och lägre ångestnivå när jag vaknade. Välbehövligt. Motionspass avklarat, mest för att tvinga mig in i duschen. Duschad, med nyrakade ben. Vägrar jeans, så det blir kjol och trekvartstights trots den svala höstdoftande luften. Fladdret i magen har ersatts av en rejäl knut. Jag är lugn och samlad och gör allt jag kan för att masken inte ska sitta så … Fortsätt läsa Ge mig styrka att vara svag