Mina midsomrar

Midsommar har aldrig riktigt varit min grej. Jag är väl inte en tillräckligt glad själ, antar jag. Ett av mina tidigaste midsommarminnen var egentligen en sommaravslutning på daghemmet Nyckelpigan. Kliande krans i håret, midsommarstång, jordgubbar och små grodorna. Jag ville helst gömma mig i en buske. Så det gjorde jag, till mammas stora förtret. Ja, min mamma var med dagen till ära och det blev hon som fick leta reda på mig där i den doftande spireabusken och muta med glass för att få med mig tillbaka till den jobbiga gemenskapen. Senare år firade vi midsommar på Öland med min … Fortsätt läsa Mina midsomrar

Det går så sakt framåt

Både i går och i dag har jag suttit inomhus. Uterummet är för svalt och vi har ställt gasolvärmaren på sommarförvaring i garaget. Så himla tråkigt och fullständigt otippat i midsommarveckan. Killarna städar några minuter varje timme, Olle mer än de andra. Ville har gett upp och ligger på soffan med huvudvärk. Jag har städat badrummet och tänker nöja mig med den prestationen. Ännu en lat dag i Rävetofta. Fortsätt läsa Det går så sakt framåt

Trasmamma

Ingen sade att sommarlovet skulle bli lätt. Men den här dagen har varit lite väl tuff. Jag gråter mest hela tiden och vill ge upp hela mammagrejen. Släppa alla regler och strunta i allt. Servera glass och chips till kvällsmat, även åt min rejält överviktige son. Låta ungarna dricka cola till frukost och ruttna sakta framför sina skärmar. Jag vill åtminstone ha stöd. Men Sten har högsäsong och om han ska kunna vara ledig för vår resa i början av juli så måste han få jobba på. Det är fattigt att vara sjukskriven med sjukersättning som lön. Ingen sade att … Fortsätt läsa Trasmamma

Liiiite städat kanske det har blivit

Lite, lite städning har det nog blivit i killarnas rum. Liiiite, liiiite. Men mer än jag har fått gjort. Allt jag mäktade med i dag var att handla mat. Ångestladdat som bara den. Inte blev det bättre av att jag gick förbi en möteslokal där möte hölls. Ett möte jag skulle deltagit i om jag varit frisk. Träffade dessutom en kollega som inte kunde låta bli att prata en smula jobb. Och jag kunde inte låta bli att lyssna. Suck. Om två veckor är det tänkt att jag ska vara på banan igen. Visserligen semester, men på banan ändå. I … Fortsätt läsa Liiiite städat kanske det har blivit

Fast i mammafällan

I dag är visst allt mitt fel. Apelsinjuicen slut – mitt fel. Inget pålägg – mitt fel. Rostbrödet fryst – mitt fel. Ollevikta kläder på köksbordet – mitt fel. Tråkigt att städa – mitt fel. Nej, jag gillar inte heller att städa. Ja, jag vill också hellre lata mig dagen lång. Nej, jag vill inte heller åka och handla. Jag vill gömma mig från omvärlden och slippa ta ansvar. I stället får jag ta ansvar för oss alla fyra. Hur ska jag orka det? Fortsätt läsa Fast i mammafällan

Från mys till städning

Jag är så in i hjärtat glad över mitt spontana beslut att hyra stuga för några nätter. Trots gruff och sura miner har vi haft det riktigt, riktigt mysigt. Vi har varit aktiva i dagarna tre och nu är vi luspanka. Panka och genomtrötta. Genomtrötta men värmda i själen. Tre sommardagar med världens tre finaste killar. Tack, älskade ungar. Nu tar vi tre tråkiga dagar med städning av hela huset. Sedan kan killarna bjuda hit kompisar och jag kan slappa av bättre. Men jag tror minsann att vi börjar med en rejäl sovmorgon. Fortsätt läsa Från mys till städning

Hemmakväll

Min Älskade är hemma. Varma, mjuka kramar. Finaste. Ville missade fotbollsmatchen. Alldeles kollapsad i soffan. Det tar på krafterna att semestra. Själv sitter jag i uterummet och ska spela Skyrim. Inte redo att ge upp vindrickandet riktigt än, så ett glas vitt står på bordet intill mig. Här är inte helt varmt, så ett gäng tända ljus håller mig sällskap. Fortsätt läsa Hemmakväll

Tack för den här resan

Sista jordgubbsfrukosten för den här gången. Med tanke på att de små godbitarna innehåller alldeles för mycket kolhydrater för mitt bästa, så är det kanske lika bra. Det blev inget morgondopp. Vi var så trötta att vi ställde fram alarmet en timme och sov vidare i stället. Nu finns snart ingen återvändo – packning och städning måste göras. De sura minerna sprider sig och det är väl bara att hålla ut. Fortsätt läsa Tack för den här resan

Ännu en bra dag med mina finaste

Ingen stress, men mycket aktivitet. Med himlen som tak simmade jag en kilometer medan mina killar badade, hoppade och hade roligt tillsammans. Det var tunnsått med folk på badet som väl var, annars hade jag inte fixat att simma. När vi började känna oss färdiga (dvs jag frös och två av barnen började bråka) började regnet droppa så stilla. Vi körde vidare mot Center Syd och lite shopping. Skor till Kalle och Olle och nån liten tröja till mig. Kvällsmat på Max och nu är vi tillbaka i stugan, Ville vill bada i havet, men det får bli senare. Nu … Fortsätt läsa Ännu en bra dag med mina finaste