Vi håller söndag

I dag blev det sovmorgon i stugan. Lång, god frukost. Sol, vind och svalare luft. Så snart jag orkar resa mig ska vi ta oss till Citadellbadet (utomhusbassänger). Alla utom jag vill dit, så jag fogar mig. Vi hade tänkt oss ett morgondopp i havet, men motivationen är visst för låg. Jag försöker vara snäll mot mig själv. Även om det här är den sista dagen på vår lilla resa, så måste det vara okej om den inte blir lika fullpackad som gårdagen. Jag är inte redo för stress, så är det bara. Fortsätt läsa Vi håller söndag

Ett kvällsbad i ren magi

Grå och blå toner. Stilla vatten. Ljumma droppar av sommarregn. Bara vi tre. Jag och mina stora småkillar. Bara vi tre och det svala havet. En fiskmås. En lång, lång brygga. Fint småprat. Blått vatten, grått dis, len sand, sommarkväll i stillhet. Kameran och mobilen fick stanna i stugan med Kalle, eftersom stranden och bryggan i går kväll var fulla med folk. Men i kväll var det bara vi tre och havet. Ja, jag vill tillbaka och fotografera. Nej, min kropp orkar inte mer i dag. Men minnet tar jag med mig. Lägger i det där facket i hjärtat där … Fortsätt läsa Ett kvällsbad i ren magi

En kort paus

Svullna fötter i högläge. Stödstrumpor på till kvällen. Camingvärden har varit här och gjort en kanalsökning på TV:n (jag vågade inte, dum som jag är), så nu skvalar ett visst bröllop i bakgrunden. Trots att jag hellre ser republik som statsskick så erkänner jag villigt att jag är en sucker för vackra klänningar och smycken. Bäst hittills – Victorias skira fladder med akvarellkänsla. Snart lämnar vi dem åt deras öde och tar en runda bangolf innan middagen. Fortsätt läsa En kort paus

Oj, hoppsan!

Det gäller att smida medan järnet är varmt. Eller. Det gäller att njuta medan man mår bra. Så – Vips! Hade jag bokat en stuga fredag till måndag. Jag och killarna ska bo i Borstahusen över helgen. Femton grader i vattnet, en bra slinga att gå/lufsa, utegym, bollplan, toa men inte dusch i stugan (stugor med dusch kostar 200 spänn mer per natt, de pengarna kan vi lägga på godare mat i stället), TV och internet (så måste vi inte hålla sams hela tiden). Jag har skrivit en lång packningslista och får packa även till Ville som fortfarande inte vet … Fortsätt läsa Oj, hoppsan!

Sommarlov

Olle har sovit i tältet och ätit nachos till frukost. Kalle suckar över reglerna om speltid. Ville ska till kompis där han troligen kommer att sova över. Sommarlovet har börjat. I år har vi väldigt lite inplanerat. Vi ska lämna barnen hos mormor i stugan utanför Eskilstuna och åka själva till Stockholm ett par nätter. Efter det ska vi alla sju åka på kryssning till Helsingfors. Olle ska till Göteborg med kompisar och bo hos morfar en vecka. Ville ska gå simskola i tre veckor och lovet avslutas med stugvistelse, troligen i Barsebäck. Utöver det har vi inga planer. Någon … Fortsätt läsa Sommarlov

Jag festar loss och Olle flyttar hemifrån

  Min Mocka Express har pustat fram vansinnigt gott kaffe och dagen till ära unnar jag mig en rejäl skvätt (ett par dl…) skummad mjölk och kardemumma på toppen. Mums. Jag är helt slut efter förmiddagen. Efter avslutningarna åt vi kebablunch och vi hann knappt hem innan jag drog timmerstockar på soffan. Än så länge finns ingen som helst vilja att träna, så kanske jag helt enkelt struntar i det. Det kommer en ny dag i morgon.    Killarna är hyfsat nöjda med sin betyg, och jag är jättestolt över dem. Lite extra stolt över att Kalle trots den stora … Fortsätt läsa Jag festar loss och Olle flyttar hemifrån