I dag är Ville troligen en av de elever som lärarna tycker lite synd om i smyg

Liten är ivägskickad i regnet. Med lånad vinterjacka med huva tillhörande annan jacka i annan färg. Med tunga kängor på fötterna och lätt ryggsäck på ryggen. Bananer och varm choklad som mellanmål. En flaska bubbelvatten för säkerhets skull. Heldag på Söderåsen väntar.Jag önskar så att jag hade bättre koll på tillvaron och kunde skicka iväg honom med nytt, praktiskt regnställ, perfekta stövlar att gå i och vara varm om fötterna i. Kanske pannkakor till mellis.Men nu har jag inte koll. Och det finns en anledning till det. Så jag följer honom hela dagen i min tanke, i mitt hjärta. Och … Fortsätt läsa I dag är Ville troligen en av de elever som lärarna tycker lite synd om i smyg

Jag vill inte ha mens

Fyrtiotre år ”gammal” har jag till slut lyckats få regelbunden mens. Suck. Jag vill inte ha mens. Jag vill kunna simma utan tampongelände. Jag vill inte få klåda av bindorna. Men minst av allt vill jag ha PMS. Fuck PMS, säger jag bara. Jag har fullt nog med min bipolära sjukdom och alla svängningar den bjuder på. Behöver verkligen inte gå ner i mörker och irritation, tårar och frustration en gång i månaden utöver allt annat. Ända sedan första missfallet när vi kämpade för att få Kalle har jag varit i stort sett helt mensbefriad. Visst blödde jag mellan graviditeterna, … Fortsätt läsa Jag vill inte ha mens

Skön söndag

Det blev ett par fina timmar i trädgården i förmiddags. Det vi föresatt oss blev gjort, förutom vinterförvaring av citronträdet. Det står bra där det står tills det blir kallare. Killarna lekte kurragömma och höll sams i många minuter i taget. Olle och Ville gömde sig så bra att de till slut råmade som kor så att Kalle skulle hitta dem. Efter utevistelsen har jag suttit vid köksbordet och tryckt sönder min högerhand med färgpennorna. När jag sedan skulle diska kunde jag med nöd och näppe hålla i diskborsten. Livet är fullt av val och prioriteringar. Till kvällsmat blir det … Fortsätt läsa Skön söndag

Trädgård och Taikon

Att påstå att vi ska ägna söndagen åt trädgårdsarbete vore väl att ta i. Men vi ska i alla fall ta tag i lite införvinternmåsten. Till exempel ska uterumsväxterna planteras ut, isoleras, flyttas in. Ett par växter i trädgården ska flyttas och om jag har tur städar Sten lite bland sitt mög (en del skånska ord är bättre än andra). I kväll ska jag gå på bio, filmen Taikon. Hade velat ha Sten med mig, men barnen är inte riktigt världsbäst på att vara ensamma hemma tillsammans alla tre, så det blir solobio. Ja, jag lär ju träffa en hel … Fortsätt läsa Trädgård och Taikon

Lördagskväll på 70-talet

Det allra, allra bästa som kunde hända i mitt unga liv hände en och annan sällsynt lördagskväll. Vi hade ätit kvällsmat i det pyttelilla matrummet med de gröna medaljongtapeterna i det lilla gula huset med vita knutar på Sahlingatan i Motala. Kanske hade mamma gjort en gryta lördagen till ära. Om vi hade otur, pappa och jag, var det korvgryta med klibbig vitkål, överkokta morötter och sega falukorvstärningar. Om vi hade tur var det en böff bårrgångjång. Till efterrätt delade vi troligen på en pytteliten fryslåda med halvtinade jordgubbar. Om vi hade tur, pappa och jag, så delade vi en … Fortsätt läsa Lördagskväll på 70-talet